Health Education , Health Promotion and Educational Technology

Health Education , Health Promotion and Educational Technology

آموزش بهداشت ، ارتقا سلامت و تکنولوژی آموزشی
Health Education , Health Promotion and Educational Technology

Health Education , Health Promotion and Educational Technology

آموزش بهداشت ، ارتقا سلامت و تکنولوژی آموزشی

پاسخ به سوالات کلیدی کووید ۱۹ و بازگشایی مدارس توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO)

آیا کودکان در معرض خطر کمتر  ابتلا به COVID-19 نسبت به بزرگسالان هستند؟

تاکنون ، داده ها حاکی از آن است که در کودکان زیر 18 سال حدود 8.5٪ موارد گزارش شده با مرگ نسبتاً کمی در مقایسه با سایر گروه های سنی و بیماری خفیف نشان می دهد. با این حال ، موارد بیماری بحرانی در کودکان گزارش شده است. مانند بزرگسالان ، شرایط پزشکی قبلی نیز به عنوان یک عامل خطر برای بیماری شدید و پذیرش مراقبت های ویژه در کودکان پیشنهاد شده است. مطالعات بیشتری برای ارزیابی خطر عفونت در کودکان و درک بهتر انتقال در این گروه سنی در حال انجام است.

نقش کودکان در انتقال چیست؟

نقش کودکان در انتقال هنوز کاملاً درک نشده است. تا به امروز شیوع کمی در کودکان یا مدارس گزارش شده است. با این حال ، تعداد کمی از شیوع گزارش شده در بین کارمندان یا اعضای مرتبط تاکنون نشان می دهد که گسترش COVID-19 در محیط های آموزشی ممکن است محدود باشد.

 از آنجا که کودکان به طور کلی بیماری خفیف تری دارند و علائم کمتری دارند ، موارد ممکن است گاهی اوقات مورد توجه قرار نگیرند. نکته مهم ، داده های اولیه مطالعات نشان می دهد که میزان عفونت در میان نوجوانان ممکن است بیشتر از کودکان خردسال باشد. 

با توجه به اینکه بسیاری از کشورها به تدریج شروع به رفع محدودیت در فعالیت ها می کنند ، تأثیرات طولانی مدت باز نگه داشتن مدارس بر انتقال جامعه هنوز ارزیابی نشده است. برخی از مطالعات مدل سازی حاکی از آن است که بازگشایی مدارس ممکن است تأثیر کمی در انتقال وسیعتر در جامعه داشته باشد ، اما این به خوبی درک نشده است. مطالعات بیشتر در مورد نقش کودکان در انتقال در محیط های آموزشی و خارج از آن در حال انجام است. WHO در حال همکاری با دانشمندان در سراسر جهان برای تهیه پروتکل هایی است که کشورها می توانند برای مطالعه انتقال COVID-19 در موسسات آموزشی استفاده کنند.


آیا کودکان مبتلا به بیماری های زمینه ای (آسم ، دیابت ، چاقی) باید به مدرسه برگردند؟

اینکه کودک باید به مدرسه برود ، به وضعیت سلامتی وی ، انتقال فعلی COVID-19 در جامعه و اقدامات محافظتی که مدرسه و جامعه برای کاهش خطر انتقال COVID-19 انجام می دهند ، بستگی دارد. 

در حالی که شواهد موجود حاکی از آن است که خطر بیماری شدید برای کودکان در کل نسبت به بزرگسالان کمتر است ، می توان اقدامات احتیاطی ویژه ای برای به حداقل رساندن خطر عفونت در کودکان انجام داد و همچنین باید مزایای بازگشت به مدرسه را نیز در نظر گرفت. 

شواهد فعلی نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند بیماری مزمن تنفسی از جمله آسم (متوسط ​​تا شدید) ، چاقی ، دیابت یا سرطان ، در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید و مرگ نسبت به افراد بدون سایر بیماری ها هستند. به نظر می رسد این مورد در مورد کودکان نیز وجود داشته باشد ، اما هنوز اطلاعات بیشتری لازم است.


آیا معلمان و سایر کارکنان با شرایط بهداشتی اساسی باید به مدرسه برگردند؟

بزرگسالان 60 سال به بالا و افراد مبتلا به بیماری زمینه ای در معرض خطر بیشتری برای بیماری شدید و مرگ هستند. تصمیم برای بازگشت به یک محیط آموزشی به فرد بستگی دارد و باید شامل در نظر گرفتن روند بیماری های محلی و همچنین اقدامات انجام شده در مدارس برای جلوگیری از شیوع بیشتر باشد.


دوره کمون برای کودکان چقدر است؟

دوره کمون برای کودکان همانند بزرگسالان است. زمان بین قرار گرفتن در معرض COVID-19 و شروع علائم معمولاً در حدود 5 تا 6 روز است و از 1 تا 14 روز است.


هنگام تصمیم گیری در مورد بازگشایی مدارس یا باز نگه داشتن آنها ، چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟

تصمیم گیری برای تعطیلی  یا بازگشایی مدارس باید با استفاده از یک رویکرد مبتنی بر خطر ، به حداکثر رساندن منافع آموزشی ، رفاهی و بهداشتی برای دانش آموزان ، معلمان ، کارکنان و جامعه گسترده تر ، و جلوگیری از شیوع جدید COVID -19 در جامعه صورت بگیرد. 

در تصمیم گیری برای بازگشایی مدارس یا باز نگه داشتن آنها باید چندین عنصر ارزیابی شود: 

اپیدمیولوژی COVID-19 در سطح محلی: این ممکن است از یک مکان به مکان دیگر در یک کشور متفاوت باشد

 مزایا و خطرات: مزایا و خطرات احتمالی برای کودکان و کارکنان مدارس باز چیست؟

 از جمله در نظر گرفتن موارد زیر:

 شدت انتقال در منطقه ای که مدرسه فعالیت می کند: بدون موارد ، انتقال پراکنده. انتقال خوشه یا انتقال جامعه تأثیر کلی تعطیلی مدارس بر آموزش ، بهداشت عمومی و بهزیستی ؛ و در مورد جمعیت آسیب پذیر و حاشیه نشین (به عنوان مثال دختران ، آوارگان یا معلولین) 

اثربخشی استراتژی های یادگیری از راه دور تشخیص و پاسخ: آیا مقامات محلی بهداشت قادر به اقدام سریع هستند؟ 

ظرفیت مدارس / موسسات آموزشی برای فعالیت ایمن همکاری و هماهنگی: آیا این مدرسه با مقامات بهداشت عمومی محلی همکاری می کند؟ دامنه اقدامات بهداشت عمومی دیگر که در خارج از مدرسه اجرا می شود.

بازگشایی مجدد مدرسه چه مزایایی می تواند داشته باشد؟

تعطیلی مدارس تأثیرات منفی واضحی بر سلامت کودکان ، آموزش و پرورش ، درآمد خانواده و اقتصاد کلی دارد. تصمیم برای بازگشایی مدارس باید شامل مزایای زیر باشد: 

  • اجازه دادن به دانش آموزان برای تکمیل تحصیلات و ادامه در سطح بعدی
  • دسترسی خدمات ضروری ، دسترسی به تغذیه ، رفاه کودکان ، مانند جلوگیری از خشونت علیه کودکان
  •  رفاه اجتماعی و روانی
  •  دسترسی به اطلاعات موثق در مورد چگونگی ایمن نگه داشتن خود و دیگران کاهش خطر عدم بازگشت به مدرسه 
  • منفعت برای جامعه مانند اجازه کار به والدین


اقدامات پیشگیری و کنترلی برای تهیه و اجرا در مدارس چیست؟

اقدامات و الزامات متعددی وجود دارد که باید مورد بازبینی و اجرا قرار گیرد تا از ورود و گسترش COVID-19 در مدارس و جامعه جلوگیری شود. و برای اطمینان از ایمنی کودکان و کارکنان مدرسه هنگام تحصیل. برای رشد اوایل دوران کودکی ، موسسات آموزش عالی ، مدارس مسکونی یا موسسات تخصصی باید مقررات ویژه ای در نظر گرفته شود.

WHO موارد زیر را توصیه می کند:

 اقدامات در سطح جامعه:

 انجام تشخیص زود هنگام ، آزمایش ، ردیابی تماس و قرنطینه شدن تماس ها. خوشه ها را بررسی کنید فاصله فیزیکی ، اقدامات بهداشتی و دست و استفاده از ماسک مناسب سن را تضمین کنید. گروههای آسیب پذیر را محافظت کنید. ابتکارات تحت هدایت جامعه مانند پرداختن به شایعات گمراه کننده نیز در کاهش خطر ابتلا نقش مهمی دارد.

اقدامات در سطح سیاست ، عملکرد و زیرساخت ها: 

اطمینان حاصل کنید که منابع ، سیاست ها و زیرساخت های لازم برای حفاظت از سلامتی و ایمنی همه پرسنل مدرسه ، از جمله افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند ، وجود دارد.

جنبه های رفتاری: 

سن و ظرفیت دانش آموزان را برای درک و احترام به اقدامات در نظر گرفته شده در نظر بگیرید. رعایت فاصله فیزیکی یا استفاده مناسب از ماسک ممکن است برای کودکان کوچکتر دشوار باشد.

ایمنی و امنیت: 

تعطیلی یا بازگشایی مدارس ممکن است بر ایمنی و امنیت دانش آموزان تأثیر بگذارد و آسیب پذیرترین کودکان ممکن است نیاز به توجه ویژه ای داشته باشند ، مانند هنگام سوار شدن و ترک تحصیل.

بهداشت و روشهای روزمره در سطح مدرسه و کلاس: 

فاصله فیزیکی حداقل 1 متر بین افراد از جمله فاصله میز ، بهداشت مکرر دست و تنفس ، استفاده از ماسک مناسب سن ، تهویه و اقدامات تمیز کردن محیط باید برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض باشد. مدارس باید کارکنان و دانش آموزان را در زمینه اقدامات پیشگیری از COVID-19 آموزش دهند ، برنامه ای برای تمیز کردن و ضد عفونی روزانه محیط مدرسه ، امکانات و سطحهایی که مرتبا لمس می کنند ، تهیه کنند و از در دسترس بودن امکانات بهداشتی دست و راهنمایی های ملی / محلی در مورد استفاده از ماسک اطمینان حاصل کنند.

غربالگری و مراقبت از دانش آموزان بیمار ، معلمان و سایر کارکنان مدرسه:

 مدارس باید سیاست "ماندن در خانه در صورت ناخوشی" را اجرا کنند ، از الزام برای یادداشت پزشک چشم پوشی کنند ، برای پدر و مادر / دانش آموزان / کارمندان یک لیست چک برای تصمیم گیری در مورد رفتن به مدرسه (با در نظر گرفتن وضعیت محلی) ایجاد کنند ، از دانش آموزانی که در حال تماس با یک مورد COVID-19 برای 14 روز در خانه بمانید ، و گزینه های غربالگری در هنگام ورود را در نظر بگیرید.

حمایت از افراد در معرض خطر: 

مدارس باید دانش آموزان و معلمان در معرض خطر بالای شرایط پزشکی را شناسایی کنند تا راهکارهایی برای ایمن نگه داشتن آنها ارائه دهند. حفظ فاصله فیزیکی و ماسک های پزشکی و همچنین رعایت نظم بهداشتی دست و آداب تنفسی.

ارتباط با والدین و دانش آموزان: 

مدارس باید دانش آموزان و والدین را در مورد اقداماتی که برای اطمینان از همکاری و حمایت آنها انجام می شود ، مطلع سازند.

اقدامات اضافی مربوط به مدرسه مانند بررسی ایمن سازی و برنامه های واکسیناسیون عقب افتاده:

 اطمینان از تداوم یا گسترش خدمات ضروری ، از جمله تغذیه مدرسه و بهداشت روانی و حمایت روانی - اجتماعی.

فاصله فیزیکی خارج از کلاس ها: 

حداقل برای هر دو دانش آموز (همه گروه های سنی) و پرسنل ، درصورت امکان حداقل 1 متر فاصله داشته باشید.

فاصله فیزیکی داخل کلاس ها: 

در مناطقی که COVID-19 از طریق جامعه انتقال می دهند ، برای هر مدرسه ای که باز است حداقل 1 متر فاصله بین همه افراد از هر گروه سنی حفظ کنید. این شامل افزایش فاصله میز و ایجاد فرورفتگی در زمان  استراحت یا ناهار است. محدود کردن اختلاط کلاسها و گروههای سنی. با توجه به کلاسهای کوچکتر یا برنامه حضور و غیاب متناوب ، و اطمینان از تهویه مناسب در کلاسها.

یادگیری از راه دور: 

در مواردی که کودکان نمی توانند به صورت حضوری در کلاس ها شرکت کنند ، باید اطمینان حاصل شود که دانش آموزان به دسترسی مداوم به مواد و فن آوری های آموزشی (اینترنت ، رادیو پیام کوتاه ، رادیو یا تلویزیون) (به عنوان مثال ارائه تکالیف یا درس های پخش) تضمین می کنند. خاموش کردن امکانات آموزشی فقط باید در مواردی مورد بررسی قرار گیرد که گزینه دیگری در دسترس نباشد.


چک لیست والدین / مراقبان و اعضای جامعه :

  • سلامت کودک خود را کنترل کنید و در صورت بیماری او را از مدرسه دور نگه دارید. 
  • روشهای بهداشتی مناسب را برای فرزندان خود بیاموزید و از آنها الگو بگیرید: دستان خود را مرتبا با صابون و آب سالم بشویید.
  •  اگر آب و صابون به راحتی در دسترس نیست ، از ضد عفونی کننده دست با الکل با حداقل 60٪ الکل استفاده کنید.
  •  همیشه دست ها را با آب و صابون بشویید ، اگر دست ها به وضوح کثیف هستند. اطمینان حاصل کنید که آب آشامیدنی سالم در دسترس است و توالت یا توالت فرنگی در خانه تمیز و در دسترس است. 
  • اطمینان حاصل کنید که پسماندها به خوبی جمع آوری ، ذخیره و دفع می شوند.
  •  به یک دستمال یا آرنج خود سرفه کرده و عطسه کنید و از لمس صورت ، چشم ، دهان و بینی خودداری کنید. 
  • فرزندان خود را به پرسیدن سوال و بیان احساسات خود با شما و معلمانشان تشویق کنید. به یاد داشته باشید که کودک شما ممکن است واکنشهای مختلفی نسبت به استرس داشته باشد. صبور و فهمیده باشید با استفاده از حقایق و یادآوری دانش آموزان برای مراقبت از یکدیگر ، از لکه ننگی جلوگیری کنید. 
  • برای دریافت اطلاعات با مدرسه هماهنگ شوید و از آنها بپرسید که چگونه می توانید از اقدامات ایمنی مدرسه حمایت کنید (اگرچه کمیته های والدین و معلمان و غیره هستند).

چک لیست دانش آموزان و کودکان:

  • در شرایطی مانند این ، احساس غم ، نگرانی ، گیجی ، ترس یا عصبانیت طبیعی است. بدانید که تنها نیستید و با شخصی که به او اعتماد دارید مانند پدر یا مادر یا معلم خود صحبت کنید تا بتوانید به ایمن و سلامت خود و مدرسه کمک کنید.
  •  سوال کنید ، خود را آموزش دهید و از منابع معتبر اطلاعات کسب کنید. 
  • از خود و دیگران محافظت کنید: 
  • دستان خود را مرتباً بشویید ، حداقل 20 ثانیه همیشه با آب و صابون بشویید. 
  • به یاد داشته باشید که نباید به صورت ، چشم ، بینی و دهان خود دست بزنید. فنجان ها ، ظروف غذا ، غذا یا نوشیدنی را با دیگران به اشتراک نگذارید.

  •  در حفظ سلامت خود ، مدرسه ، خانواده و جامعه خود پیشرو باشید. 
  • آنچه را که در مورد پیشگیری از بیماری یاد گرفته اید ، با خانواده و دوستان خود ، به ویژه با کودکان کوچکتر ، به اشتراک بگذارید.
  • روشهای خوبی مانند عطسه یا سرفه در آرنج و شستن دستها ، به ویژه برای اعضای جوان خانواده را الگوی خود قرار دهید.
  •  به هم سن و سالان خود انگ بیماری نزنید و کسی را در مورد بیماری اذیت نکنید. به یاد داشته باشید که ویروس از مرزهای جغرافیایی ، قومیت ها ، سن یا توانایی یا جنسیت پیروی نمی کند. 
  • در صورت احساس بیماری به والدین ، ​​یکی دیگر از اعضای خانواده یا مراقب خود بگویید و از او بخواهید در خانه بماند.


خطرات ناشی از حمل و نقل به مدارس چیست؟

برای محدود کردن مواجهه غیرضروری اعضای مدرسه یا کارکنان ، باید سازگاری های زیر برای حمل و نقل به مدرسه انجام شود. 

  • مطابق با سیاست های محلی ، بهداشت تنفسی و دست ، اقدامات فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک را در حمل و نقل مانند اتوبوس های مدرسه ارتقا و استفاده کنید. 
  • نکاتی در مورد نحوه رفت و آمد ایمن به مدرسه و از مدرسه ، از جمله در حمل و نقل عمومی ارائه دهید. 
  • در هر صندلی فقط یک کودک را سازماندهی کنید و در صورت امکان فاصله فیزیکی حداقل 1 متری بین مسافران را در اتوبوس های مدرسه تضمین کنید.این ممکن است به تعداد بیشتری اتوبوس مدرسه در هر مدرسه نیاز داشته باشد. در صورت امکان و ایمنی ، شیشه های اتوبوس ها ، وانت ها و سایر وسایل نقلیه را باز نگه دارید.


آیا سازمان جهانی بهداشت  به کارمندان و کودکان توصیه می کند که در مدرسه از ماسک استفاده کنند؟ و اگر بله ، چه نوع ماسکی؟

در کشورها یا مناطقی که انتقال شدید COVID-19 توسط جامعه وجود دارد و در مناطقی که فاصله فیزیکی حاصل نمی شود ، معیارهای زیر برای استفاده از ماسک در مدارس توصیه می شود: 

1. کودکان 5 ساله و کمتر لازم نیست از ماسک استفاده کنند. 
2. برای کودکان بین شش تا 11 سال ، باید با توجه به موارد زیر ، رویکرد مبتنی بر ریسک در تصمیم گیری برای استفاده از ماسک اعمال شود. 

شدت انتقال در منطقه ای که کودک در آن است و شواهدی در مورد خطر عفونت و انتقال در این گروه سنی. 

اعتقادات ، رسوم و رفتارها. 

ظرفیت کودک در انطباق با استفاده صحیح از ماسک و امکان نظارت بر بزرگسالان.

 تأثیر بالقوه استفاده از ماسک بر یادگیری و پیشرفت. 

ملاحظات اضافی مانند فعالیت های ورزشی یا کودکان معلول یا بیماری های زمینه ای.

3. کودکان و نوجوانان 12 سال به بالا باید از راهنمایی های ماسک ملی برای بزرگسالان پیروی کنند. 

4. ممکن است معلمان و کارمندان پشتیبانی ملزم به پوشیدن ماسک شوند در صورتی که حداقل یک متر فاصله با دیگران را تضمین نکنند یا انتقال گسترده ای در منطقه وجود داشته باشد.

انواع ماسک:

 ماسک های پارچه ای برای جلوگیری از انتقال به جلو در جمعیت عمومی در مکان های عمومی ، به ویژه در مواردی که فاصله گذاری امکان پذیر نیست ، و در مناطق انتقال جامعه توصیه می شود. این امر می تواند در برخی شرایط شامل محیط مدرسه باشد. 

ماسک ها ممکن است به محافظت از دیگران کمک کنند ، زیرا ممکن است استفاده کنندگان قبل از بروز علائم بیماری آلوده شوند. سیاست استفاده از ماسک یا پوشش صورت باید مطابق با دستورالعمل های ملی یا محلی باشد. در صورت استفاده ، ماسک ها باید به درستی پوشیده ، مراقبت و دفع شوند. استفاده از ماسک توسط کودکان و نوجوانان در مدارس فقط باید به عنوان بخشی از استراتژی محدود کردن شیوع COVID-19 در نظر گرفته شود.


آیا توصیه های خاصی در مورد تهویه و تهویه هوا در مدارس وجود دارد؟

بله 

  •  در صورت امکان از تهویه مناسب اطمینان حاصل کنید و جریان کل جریان هوا را به فضاهای اشغال شده افزایش دهید. 
  • تهویه طبیعی و تمیز (به عنوان مثال ، باز کردن پنجره ها) باید در داخل ساختمان و بدون گردش مجدد هوا از داخل ساختمان استفاده شود. 
  • در صورت استفاده از سیستم های گرمایشی ، تهویه ای و تهویه مطبوع باید مرتباً بازرسی ، نگهداری و تمیز شوند. 
  • استانداردهای دقیق برای نصب ، نگهداری و فیلتراسیون برای اطمینان از موثر و ایمن بودن آنها ضروری است.
  • طبق توصیه های سازنده ، دو ساعت قبل و بعد از اشغال ساختمان ، سیستم ها را در حداکثر جریان هوای خارج از جریان هوای موجود اجرا کنید.


چه چیزهایی باید پس از بازگشایی مدرسه تحت نظارت قرار گیرند؟

موارد زیر باید کنترل شود: 

  • اثربخشی گزارش گزارش ، نظارت ، آزمایش سریع و ردیابی موارد مشکوک 
  • تأثیر سیاست ها و اقدامات بر اهداف آموزشی و نتایج یادگیری
  •  تأثیرات سیاست ها و اقدامات بر سلامتی و رفاه فرزندان ، خواهران و برادران ، کارکنان ، والدین و سایر اعضای خانواده 
  • روند ترک تحصیل در مدارس پس از رفع محدودیت ها 
  • تعداد موارد در کودکان و کارمندان در مدرسه و فراوانی شیوع مدارس در مناطق اداری محلی و کشور
  •  ارزیابی تأثیر آموزش از راه دور بر نتایج یادگیری.

 بر اساس آنچه از این نظارت آموخته شده است ، باید اصلاحات بیشتر انجام شود تا کودکان و کارمندان بتوانند ایمن ترین محیط ممکن را داشته باشند.


منبع سایت سازمان جهانی بهداشتhttps://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-schools