Health Education , Health Promotion and Educational Technology

Health Education , Health Promotion and Educational Technology

آموزش بهداشت ، ارتقا سلامت و تکنولوژی آموزشی
Health Education , Health Promotion and Educational Technology

Health Education , Health Promotion and Educational Technology

آموزش بهداشت ، ارتقا سلامت و تکنولوژی آموزشی

آیا نوشیدن الکل به کاهش استرس افراد کمک می کند؟


پاسخ سازمان جهانی بهداشت  به سوالات متداول در مورد الکل

  • آیا نوشیدن مقداری الکل برای سلامتی مفید هست؟

خیر، هیچ مدرکی دال بر این باور رایج وجود ندارد که نوشیدن الکل در مقادیر متوسط می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته مغزی یا سایر بیماری‌ها به زندگی طولانی‌تر کمک کند. اجماع علمی بر این است که هر سطحی از مصرف الکل، صرف نظر از مقدار آن، خطرات سلامتی را افزایش می دهد. 

بررسی‌های جامع و منظم شواهد به این نتیجه رسیدند که هیچ سطحی از الکل برای نوشیدن بی‌خطر نیست. هیچ اثر محافظتی شناخته شده ای برای سلامتی ناشی از مصرف الکل وجود ندارد، حتی در سطوح پایین.

  • آیا مصرف روزانه یک لیوان شراب قرمز برای قلب  مفید است؟

نوشیدن حتی مقدار کمی شراب قرمز - درست مانند آبجو، مشروبات الکلی یا هر چیز دیگری حاوی الکل - خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را همراه با بیش از 200 بیماری و انواع آسیب های دیگر افزایش می دهد.  ادعاهایی که به طور گسترده منتشر شده است مبنی بر اینکه نوشیدن یک لیوان شراب قرمز در روز می تواند از بیماری های قلبی عروقی محافظت کند، اشتباه است و توجه را از مضرات فراوان مصرف الکل منحرف می کند.

  • توصیه سازمان جهانی بهداشت به نوشیدن الکل چیست؟

سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان می کند که وضعیت ایده آل برای سلامتی، عدم مصرف الکل است. هر گونه مصرف الکل با خطراتی مانند خطر وابستگی به الکل، سرطان سینه (رابطه خطی در زنان) یا آسیب همراه است.

  • اگر الکل  بسیار مضر است، پس چرا تقریباً همه آن را می نوشند؟

اینکه تقریباً همه مشروب می نوشند یک افسانه است که توسط بازاریابی صنعت سنگین الکل در سراسر جهان پشتیبانی می شود. این بازاریابی باعث می شود الکل - یک ماده روانگردان با خواص سرطان زا و ایجاد وابستگی - به عنوان بخشی از جشن ها و معاشرت ها، اگر نگوییم ضروری،اما عادی به نظر برسد. با این حال، بیش از نیمی از جمعیت جهان مشروبات الکلی مصرف نمی کنند، به طوری که 57٪ از بزرگسالان در سراسر جهان در سال 2016 از این عمل خودداری کردند . برای بسیاری از مردم در سراسر جهان، نوشیدن الکل به سادگی بخشی از فرهنگ آنها نیست. آنها طیف متنوعی از مردم هستند، اما اغلب در رسانه ها نشان داده نمی شوند. 

پس این تصور غلط رایجی است که مصرف الکل بخشی اجتناب‌ناپذیر از زندگی است و همه مصرف می کنند.



  • آیا نوشیدن الکل به کاهش استرس افراد کمک می کند؟

الکل  هیچ کاری برای از بین بردن منبع استرس انجام نمی‌دهد و  به جای کاهش استرس، نوشیدن الکل می تواند آسیب های روانی و فیزیولوژیکی ایجاد کند و اثرات استرس را تشدید کند. حتی مصرف کم الکل نیز خطر ابتلا به اختلالات روانی و همچنین اختلالات شناختی، زوال عقل و وابستگی به الکل را افزایش می دهد. اگر افراد مصرف الکل خود را کاهش دهند، اغلب می توانند به علائم افسردگی، اضطراب و بی خوابی کمک کنند.

  • آیا می توان مصرف ایمن در مشروبات الکلی داشت؟

خطرات برای سلامتی از اولین قطره هر نوشیدنی الکلی شروع می شود، بنابراین مصرف ایمن آن امکان پذیر نیست – صرف نظر از اینکه مصرف کننده چقدر مسئولانه رفتار می کند.

  • آیا مصرف الکل برای اقتصاد خوب است؟

برخی تصور می کنند که بر توسعه اقتصادی تأثیر مثبت می گذارد اما درحقیقت کاهش مصرف الکل به طور مستقیم و غیرمستقیم به توسعه اقتصادی کمک می کند.

  • چرا گفته می شود زنان باید کمتر از مردان الکل مصرف کنند؟

به طور کلی برای هر دو هم زنان و هم مردان مصرف الکل مضر می باشد و از طرفی مصرف الکل برای زنان مضرتر هم هست. زیرا درصد  آب در بدن یک زن نسبت به بدن یک مرد کمتر است و این به این معنی است که الکل سریعتر به غلظت بالاتر و در نتیجه سمیت قابل توجهی می رسد. علاوه بر این، آنزیمی که الکل را تجزیه می‌کند در مقادیر کمتری در بدن زن تولید می‌شود در نتیجه، خطر سیروز کبدی، بیماری قلبی و آسیب عصبی در زنان بیشتر از مردانی است که به همان میزان الکل می نوشند .

 الکل همچنین مضراتی دارد که مختص زنان است. سطح استروژن را افزایش می دهد و خطر خاصی برای سرطان سینه ایجاد می کند که به عنوان گیرنده مثبت استروژن شناخته می شود که در آن استروژن رشد تومور را تحریک می کند. بسیاری از مردم، از جمله زنان، نمی دانند که سرطان سینه شایع ترین سرطان ناشی از الکل در بین زنان در سراسر جهان است.


نوشیدن الکل یک مشکل بهداشتی جهانی که در یک دید آشکار پنهان شده است.






منبع مطالب و تصاویر سازمان جهانی بهداشت (WHO) که برای مطالعه بیشتر می توانید اینجا ببینید.

https://www.who.int/publications/i/item/9789240071490

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد