Health Education , Health Promotion and Educational Technology

Health Education , Health Promotion and Educational Technology

آموزش بهداشت ، ارتقا سلامت و تکنولوژی آموزشی
Health Education , Health Promotion and Educational Technology

Health Education , Health Promotion and Educational Technology

آموزش بهداشت ، ارتقا سلامت و تکنولوژی آموزشی

هر ساعت بیش از 1000 نفر بر اثر سکته مغزی و حمله قلبی جان خود را از دست می دهند

 بیشتر این مرگ‌ها ناشی از فشار خون بالا است و می‌توان از بسیاری از آنها پیشگیری کرد.


اولین گزارش WHO درجزئیات تأثیر مخرب فشار خون بالا و راه های جلوگیری از آن 

19 سپتامبر 2023      


سازمان جهانی بهداشت (WHO) اولین گزارش خود را در مورد تأثیر مخرب فشار خون بالا در جهان به همراه توصیه هایی در مورد راه های پیروزی در رقابت با این قاتل خاموش منتشر کرد. این گزارش نشان می دهد که از هر 5 نفر مبتلا به فشار خون، 4 نفر به اندازه کافی درمان نمی شوند، اما اگر کشورها بتوانند پوشش خود را افزایش دهند، می توان از 76 میلیون مرگ بین سال های 2023 تا 2050 جلوگیری کرد.


فشار خون از هر 3 بزرگسال در سراسر جهان 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری شایع و کشنده منجر به سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی قلبی، آسیب کلیه و بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر می شود.


تعداد افراد مبتلا به فشار خون (فشار خون 90/140 میلی‌متر جیوه یا بالاتر یا مصرف کنندگان داروهای فشار خون بالا) بین سال‌های 1990 تا 2019 دو برابر شد و از 650 میلیون به 1.3 میلیارد نفر رسید. تقریباً نیمی از افراد مبتلا به فشار خون در سراسر جهان در حال حاضر از وضعیت خود بی اطلاع هستند. بیش از سه چهارم بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا در کشورهای کم درآمد و متوسط زندگی می کنند.



سن بالاتر و ژنتیک می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد، اما عوامل خطر قابل اصلاح مانند خوردن رژیم غذایی پر نمک، عدم تحرک بدنی و نوشیدن بیش از حد الکل نیز می تواند خطر ابتلا به فشار خون را افزایش دهد.


تغییرات سبک زندگی مانند داشتن یک رژیم غذایی سالم، ترک سیگار و تحرک بیشتر می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. برخی از افراد ممکن است به داروهایی نیاز داشته باشند که بتواند فشار خون بالا را به طور موثر کنترل کرده و از عوارض مرتبط جلوگیری کند.


پیشگیری، تشخیص زودهنگام و مدیریت موثر فشار خون بالا از جمله مقرون‌به‌صرفه‌ترین مداخلات در مراقبت‌های بهداشتی است و باید توسط کشورها به عنوان بخشی از بسته ملی مزایای سلامت ارائه شده در سطح مراقبت‌های اولیه اولویت‌بندی شود. مزایای اقتصادی برنامه های بهبود یافته درمان فشار خون بیش از هزینه های آن حدود 18 به 1 است.


فشار خون بالا را می توان به طور موثر با رژیم های دارویی ساده و کم هزینه کنترل کرد، اما از هر پنج نفر مبتلا به فشار خون فقط یک نفر آن را کنترل کرده است. دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل WHO گفت. «برنامه‌های کنترل فشار خون نادیده گرفته شده، اولویت‌بندی نشده و بودجه بسیار کم است. تقویت کنترل فشار خون باید بخشی از سفر هر کشور به سمت پوشش همگانی سلامت، مبتنی بر سیستم‌های بهداشتی با عملکرد خوب، عادلانه و انعطاف‌پذیر باشد که بر پایه مراقبت‌های اولیه بهداشتی بنا شده است.»


این گزارش در طول هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه می شود که به پیشرفت اهداف توسعه پایدار از جمله اهداف بهداشتی در زمینه آمادگی و واکنش به بیماری همه گیر، پایان دادن به سل و دستیابی به پوشش همگانی سلامت می پردازد. پیشگیری و کنترل بهتر فشار خون بالا برای پیشرفت در همه این موارد ضروری است.


افزایش تعداد بیمارانی که به طور موثر برای فشار خون بالا درمان می شوند تا سطوح مشاهده شده در کشورهای با عملکرد بالا می تواند از 76 میلیون مرگ، 120 میلیون سکته، 79 میلیون حمله قلبی و 17 میلیون مورد نارسایی قلبی از هم اکنون تا سال 2050 جلوگیری کند.


مایکل آر. بلومبرگ، سفیر جهانی بیماری‌های غیرواگیر و آسیب‌های سازمان جهانی بهداشت، گفت: «اکثر حملات قلبی و سکته مغزی در جهان امروز با داروهای مقرون‌به‌صرفه، ایمن، در دسترس و سایر مداخلات مانند کاهش سدیم قابل پیشگیری هستند. "درمان فشار خون بالا از طریق مراقبت های بهداشتی اولیه جان انسان ها را نجات می دهد، در حالی که میلیاردها دلار در سال صرفه جویی می کند."


فشار خون را می توان به راحتی با داروهای عمومی ایمن، در دسترس و کم هزینه با استفاده از برنامه هایی مانند HEARTS درمان کرد. بسته فنی WHO HEARTS برای مدیریت بیماری های قلبی عروقی در مراقبت های بهداشتی اولیه و راهنمای درمان دارویی فشار خون در بزرگسالان گام های اثبات شده و عملی را برای ارائه مراقبت های موثر فشار خون در محیط های مراقبت های بهداشتی اولیه ارائه می دهد.


مدیریت موثر فشار خون در سطح جامعه و کشور را می توان در کشورهایی با هر سطح درآمدی به دست آورد. بیش از 40 کشور با درآمد کم و متوسط، از جمله بنگلادش، کوبا، هند و سریلانکا، مراقبت های فشار خون خود را با بسته HEARTS تقویت کرده اند و بیش از 17 میلیون نفر را در برنامه های درمانی ثبت نام کرده اند. کشورهایی مانند کانادا و کره جنوبی برنامه های ملی جامع درمان فشار خون را ارائه کردند و هر دو کشور از مرز 50 درصد برای کنترل فشار خون در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا فراتر رفتند. برنامه‌های پایدار و سیستماتیک ملی کنترل فشار خون می‌توانند موفق شوند و سطح بالای کنترل فشار خون منجر به سکته‌های مغزی و حملات قلبی کمتر و زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر می‌شود.



این گزارش بر اهمیت اجرای مراقبت های موثر فشار خون توصیه شده توسط WHO برای نجات جان افراد تاکید می کند که شامل پنج جزء زیر است:


  1. پروتکل: پروتکل‌های درمانی عملی دوز و دارو با مراحل عملی خاص برای مدیریت فشار خون کنترل‌نشده می‌تواند مراقبت را ساده‌تر کرده و پایبندی را بهبود بخشد.
  2. تامین دارو و تجهیزات: دسترسی منظم و بدون وقفه به داروهای مقرون به صرفه برای درمان موثر فشار خون ضروری است. در حال حاضر، قیمت داروهای ضروری ضد فشار خون بین کشورها بیش از ده برابر متفاوت است.
  3. مراقبت مبتنی بر تیم: زمانی که یک تیم برای تنظیم و تشدید رژیم‌های دارویی فشار خون بر اساس دستورات و پروتکل‌های پزشک همکاری می‌کند، نتایج بیمار بهبود می‌یابد.
  4. خدمات بیمار محور: برای کاهش موانع مراقبت از طریق ارائه رژیم های دارویی آسان، داروهای رایگان و ویزیت های پیگیری نزدیک به خانه، و در دسترس قرار دادن نظارت بر فشار خون.
  5. سیستم‌های اطلاعاتی: سیستم‌های اطلاعاتی ساده و متمرکز بر کاربر، ثبت سریع داده‌های ضروری در سطح بیمار را تسهیل می‌کنند، بار ورود داده‌های کارکنان مراقبت‌های بهداشتی را کاهش می‌دهند و همزمان با حفظ یا بهبود کیفیت مراقبت، از افزایش سریع مقیاس پشتیبانی می‌کنند.

هر ساعت بیش از 1000 نفر بر اثر سکته مغزی و حمله قلبی جان خود را از دست می دهند. دکتر تام فریدن، رئیس و مدیر عامل شرکت Resolve to Save Lives، گفت: بیشتر این مرگ‌ها ناشی از فشار خون بالا است و می‌توان از بسیاری از آنها پیشگیری کرد. "مراقبت خوب فشار خون بالا مقرون به صرفه است، در دسترس است و مراقبت های بهداشتی اولیه را تقویت می کند. چالش در حال حاضر این است که از "در دسترس" به " دسترسی داشتن" بروید. این مستلزم تعهد دولت‌های سراسر جهان است.»




منبع مطالب و تصاویر سایت سازمان جهانی بهداشت و  در اینجا می توانید ببینید.

https://www.who.int/news/item/19-09-2023-first-who-report-details-devastating-impact-of-hypertension-and-ways-to-stop-it

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/hypertension

https://www.who.int/news/item/25-08-2021-more-than-700-million-people-with-untreated-hypertension

آپلود عکس های این مطلب از اینجا بود.

نظرات 1 + ارسال نظر
Reza پنج‌شنبه 30 شهریور 1402 ساعت 08:39 http://Aeenname.com

ممنون مفید بود

ممنون از نظرتان .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد