Health Education , Health Promotion and Educational Technology

Health Education , Health Promotion and Educational Technology

آموزش بهداشت ، ارتقا سلامت و تکنولوژی آموزشی
Health Education , Health Promotion and Educational Technology

Health Education , Health Promotion and Educational Technology

آموزش بهداشت ، ارتقا سلامت و تکنولوژی آموزشی

کووید ۱۹ و دخانیات


پاسخ چند سوال در این زمینه توسط سازمان جهانی بهداشت :


به عنوان یک فرد سیگاری، آیا خطر ابتلای من به ویروس کووید-19 بیشتر از افراد غیرسیگاری است؟

افراد سیگاری که از سیگار های تنباکو (سیگار، قلیان، بیدی، سیگار برگ، محصولات تنباکو گرم شده) استفاده می کنند، ممکن است در برابر ابتلا به کووید ۱۹ آسیب پذیرتر باشند، زیرا عمل سیگار کشیدن(و احتمالا خود سیگار های آلوده)  شامل تماس انگشتان با لب ها است که این احتمال را افزایش می دهد.

همچنین استفاده از قلیان چون دارای قطعات دهانی و شیلنگ های مشترک هست می تواند انتقال کووید ۱۹ را در محیط های  عمومی و اجتماعی تسهیل کند. 


به عنوان یک فرد سیگاری، آیا در صورت ابتلا به  بیماری کووید ۱۹، علائم شدیدتری دارم؟

کشیدن هر نوع تنباکو ظرفیت ریه را کاهش می دهد و خطر بسیاری از عفونت های تنفسی را افزایش می دهد و می تواند شدت بیماری های تنفسی را افزایش دهد.

کووید۱۹ یک بیماری عفونی است که در درجه اول به ریه ها حمله می کند. استعمال دخانیات عملکرد ریه را مختل می کند و بدن را برای مبارزه با ویروس کرونا و سایر بیماری های تنفسی سخت تر می کند. تحقیقات موجود نشان می‌دهد که سیگاری‌ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به پیامدهای شدید کووید ۱۹ و مرگ هستند.


در مورد استفاده از تنباکوی بدون دود، مانند جویدن تنباکو هم احتمال ابتلا به کووید ۱۹ بیشتر است ؟


استفاده از تنباکوی بدون دود اغلب مستلزم تماس دست به دهان است. یکی دیگر از خطرات مرتبط با استفاده از محصولات تنباکوی بدون دود، مانند جویدن تنباکو، این است که وقتی مصرف کننده بزاق اضافی تولید شده در طول فرآیند جویدن را بیرون می ریزد، ویروس می تواند پخش شود.



سازمان جهانی بهداشت (WHO) به مصرف کنندگان دخانیات چه توصیه ای می کند؟


با توجه به خطراتی که مصرف دخانیات برای سلامتی ایجاد می کند، WHO ترک مصرف دخانیات را توصیه می کند. ترک سیگار به ریه ها و قلب شما کمک می کند تا از لحظه ای که ترک می کنید بهتر کار کنند. 

در عرض 20 دقیقه پس از ترک، ضربان قلب و فشار خون بالا می رود. پس از 12 ساعت، سطح مونوکسید کربن در جریان خون به حالت طبیعی کاهش می یابد. در عرض 2-12 هفته، گردش خون بهبود می یابد و عملکرد ریه افزایش می یابد. پس از 1-9 ماه، سرفه و تنگی نفس کاهش می یابد. ترک سیگار به محافظت از عزیزانتان به ویژه کودکان در برابر قرار گرفتن در معرض دود دست دوم کمک می کند.

 WHO استفاده از مداخلات اثبات شده مانند خطوط رایگان ترک سیگار، برنامه‌های قطع پیام‌های متنی تلفن همراه و درمان‌های جایگزین نیکوتین (NRT) را برای ترک سیگار توصیه می‌کند.



برای محافظت از افراد در برابر خطرات ناشی از سیگار کشیدن، استفاده از تنباکو بدون دود و استعمال دخانیات چه کاری می توانم انجام دهم؟


  • اگر سیگار می‌کشید، از سیگار الکترونیکی یا تنباکوی بدون دود استفاده می‌کنید، اکنون زمان خوبی برای ترک کامل آن است.
  •  وسایلی مانند لوله آب و سیگار الکترونیکی را به اشتراک نگذارید.
  •  در مورد خطرات سیگار کشیدن، استفاده از سیگارهای الکترونیکی و استفاده از تنباکوی بدون دود صحبت کنید.
  •  دیگران را از مضرات دود دست دوم محافظت کنید.
  •  اهمیت شستن دست‌ها، فاصله‌گذاری فیزیکی و عدم استفاده از سیگار الکترونیکی را بدانید. 
  • در مکان های عمومی تف نکنید.


منبع سایت سازمان جهانی بهداشتhttps://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-tobacco

اطلاعاتی راجع به واکسن های ایرانی


واکسن کوویران برکت:

  • واکسن کوویران برکت، واکسن ضد کووید- 19 از نوع ذره ویروسی‌ غیر فعال شده به شکل مایع سوسپانسیون است که هر دوز آن حاوی 5 میکروگرم آنتی ژن غیر فعال شده می باشد . 
  • واکسن کوویران برکت توسط شرکت شفا فارمد در ویال های تک دوز و مولتی دوز عرضه می گردد. 
  • در تهیه واکسن کوویران برکت، ویروس عامل بیماری کووید- 19 در سلول های Vero کشت داده شد و پس از غیرفعال سازی، خالص سازی، با ادجوانت ( مواد کمکی ) آلومینیوم هیدروکسید فرموله شده است. 
  • این واکسن طبق الزامات سازمان بهداشت جهانی (WHO) تولید و مورد آزمایش قرار گرفته است. واکسن پس از تجویز، با تحریک سیستم ایمنی بدن باعث القای آنتی بادی و همچنین ایمنی سلولی علیه ویروس عامل بیماری کووید- 19 می گردد.
  •  واکسن کوویران برکت سبب ایجاد ایمنی در برابر بیماری کووید- 19 می شود. این واکسن با ایجاد پاسخهای قوی و پایدار، سیستم ایمنی را تقویت، و منجر به تولید آنتی بادی در بدن می شود. 
  • ممکن است اثربخشی آن در افراد سالمند و یا افراد دارای ضعف ایمنی کمتر از افراد سالم باشد. واکسن در دو نوبت به فاصله 4 هفته تجویز می شود و از حدود 2 الی 6 هفته بعد از دریافت نوبت دوم واکسن، بهترین پاسخ ایمنی در بدن ایجاد می شود ولی طول مدت محافظت این واکسن همانند سایر واکسن های کووید- 19 هنوز مشخص نیست و مطالعات همچنان ادامه دارد .
  • این محصول در افراد 18 سال به بالا از نظر ایمنی زائی و بی ضرری مورد آزمون قرار گرفته و در این سنین قابل استفاده است.
  • هر دوز واکسن به میزان 5 / 0 میلی لیتر و به صورت داخل عضلانی تزریق میگردد. نوع واکسن در تزریق نوبت اول و دوم کاملا یکسان است و تفاوتی ندارد .
  •  با توجه به محدود بودن اطلاعات موجود، تزریق این واکسن در زمان ابتلا به بیماری کرونا و بروز علایم بیماری (تست مثبت پی سی آر، تب، لرز، درد شکم، اسهال،...) تا زمان بهبودی توصیه نمی شود. حداقل 4 هفته بین تست مثبت پی سی آر و تجویز واکسن فاصله باشد و ترجیحا" بیمار دو هفته بدون علامت باشد. 
  • بیماران دچار هموفیلی، بیمار دچار افت پلاکت وبیمارانی که تحت درمان با داروهای ضد لخته خون ( مانند وارفارین، دابیگاتران، ریواروکسابان، انوکساپارین، دالتپارین و هپارین) ممکن است بعداز تزریق واکسن دچار خون ریزی زیر پوستی شوند. در این بیماران توصیه می شود قبل از تجویز واکسن با پزشک معالج خود در مورد دریافت یا عدم دریافت واکسن مشورت صورت گیرد.

واکسن کرونای کونژوگه با تتانوس (پاستوکووک):

  • ماده موثره این واکسن یک پروتئین نوترکیب و حاوی بخش RBD از ژن Spike ویروس 2-Cov-SARS می باشد که به توکسویید کزاز کونژوگه شده است.
  • این واکسن در 2 دوز و به فاصله 28 روز از یک دیگر استفاده می شود.
  • موارد احتیاط :

۱. افراد با سابقه تزریق واکسن حاوی توکسین کزاز طی 3 ماه گذشته

۲. افراد دارای آسم کنترل نشده ( یعنی در سه ماه گذشته حمله آسمی داشته است)

۳. افراد دارای سابقه واکنش آلرژی شدید (آنافیالکسی) به واکسن در طول عمر فرد

۴. سابقه درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی 1 ماه پیش از تزریق واکسن

  •  عوارض موضعی و سیستمی احتمالی پس از تزریق این واکسن به شرح زیر است هرچند در مطالعات انجام شده تاکنون شدت این عوارض در حد خفیف تا متوسط بوده و عارضه شدید یا جدی تاکنون گزارش نشده است :

۱. درد در محل تزریق

۲.  احساس گرما و قرمز شدن پوست در محل تزریق

۳. سفتی (اندوراسیون)، یا افزایش اندازه (افزایش حجم) محل تزریق

۴. تب

۵. بیحالی عمومی


منبع فصلنامه علمی فرهنگی سلامت در حوادث و بلایا، شماره پنجم، دانشگاه علوم پزشکی کرمان 

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.https://s21.picofile.com/file/8442961984/%D9%86%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%87_%D8%A8%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%A7_%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86_%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B0.pdf.html