Health Education , Health Promotion and Educational Technology

Health Education , Health Promotion and Educational Technology

آموزش بهداشت ، ارتقا سلامت و تکنولوژی آموزشی
Health Education , Health Promotion and Educational Technology

Health Education , Health Promotion and Educational Technology

آموزش بهداشت ، ارتقا سلامت و تکنولوژی آموزشی

اطلاعاتی راجع به واکسن های ایرانی


واکسن کوویران برکت:

  • واکسن کوویران برکت، واکسن ضد کووید- 19 از نوع ذره ویروسی‌ غیر فعال شده به شکل مایع سوسپانسیون است که هر دوز آن حاوی 5 میکروگرم آنتی ژن غیر فعال شده می باشد . 
  • واکسن کوویران برکت توسط شرکت شفا فارمد در ویال های تک دوز و مولتی دوز عرضه می گردد. 
  • در تهیه واکسن کوویران برکت، ویروس عامل بیماری کووید- 19 در سلول های Vero کشت داده شد و پس از غیرفعال سازی، خالص سازی، با ادجوانت ( مواد کمکی ) آلومینیوم هیدروکسید فرموله شده است. 
  • این واکسن طبق الزامات سازمان بهداشت جهانی (WHO) تولید و مورد آزمایش قرار گرفته است. واکسن پس از تجویز، با تحریک سیستم ایمنی بدن باعث القای آنتی بادی و همچنین ایمنی سلولی علیه ویروس عامل بیماری کووید- 19 می گردد.
  •  واکسن کوویران برکت سبب ایجاد ایمنی در برابر بیماری کووید- 19 می شود. این واکسن با ایجاد پاسخهای قوی و پایدار، سیستم ایمنی را تقویت، و منجر به تولید آنتی بادی در بدن می شود. 
  • ممکن است اثربخشی آن در افراد سالمند و یا افراد دارای ضعف ایمنی کمتر از افراد سالم باشد. واکسن در دو نوبت به فاصله 4 هفته تجویز می شود و از حدود 2 الی 6 هفته بعد از دریافت نوبت دوم واکسن، بهترین پاسخ ایمنی در بدن ایجاد می شود ولی طول مدت محافظت این واکسن همانند سایر واکسن های کووید- 19 هنوز مشخص نیست و مطالعات همچنان ادامه دارد .
  • این محصول در افراد 18 سال به بالا از نظر ایمنی زائی و بی ضرری مورد آزمون قرار گرفته و در این سنین قابل استفاده است.
  • هر دوز واکسن به میزان 5 / 0 میلی لیتر و به صورت داخل عضلانی تزریق میگردد. نوع واکسن در تزریق نوبت اول و دوم کاملا یکسان است و تفاوتی ندارد .
  •  با توجه به محدود بودن اطلاعات موجود، تزریق این واکسن در زمان ابتلا به بیماری کرونا و بروز علایم بیماری (تست مثبت پی سی آر، تب، لرز، درد شکم، اسهال،...) تا زمان بهبودی توصیه نمی شود. حداقل 4 هفته بین تست مثبت پی سی آر و تجویز واکسن فاصله باشد و ترجیحا" بیمار دو هفته بدون علامت باشد. 
  • بیماران دچار هموفیلی، بیمار دچار افت پلاکت وبیمارانی که تحت درمان با داروهای ضد لخته خون ( مانند وارفارین، دابیگاتران، ریواروکسابان، انوکساپارین، دالتپارین و هپارین) ممکن است بعداز تزریق واکسن دچار خون ریزی زیر پوستی شوند. در این بیماران توصیه می شود قبل از تجویز واکسن با پزشک معالج خود در مورد دریافت یا عدم دریافت واکسن مشورت صورت گیرد.

واکسن کرونای کونژوگه با تتانوس (پاستوکووک):

  • ماده موثره این واکسن یک پروتئین نوترکیب و حاوی بخش RBD از ژن Spike ویروس 2-Cov-SARS می باشد که به توکسویید کزاز کونژوگه شده است.
  • این واکسن در 2 دوز و به فاصله 28 روز از یک دیگر استفاده می شود.
  • موارد احتیاط :

۱. افراد با سابقه تزریق واکسن حاوی توکسین کزاز طی 3 ماه گذشته

۲. افراد دارای آسم کنترل نشده ( یعنی در سه ماه گذشته حمله آسمی داشته است)

۳. افراد دارای سابقه واکنش آلرژی شدید (آنافیالکسی) به واکسن در طول عمر فرد

۴. سابقه درمان با داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی 1 ماه پیش از تزریق واکسن

  •  عوارض موضعی و سیستمی احتمالی پس از تزریق این واکسن به شرح زیر است هرچند در مطالعات انجام شده تاکنون شدت این عوارض در حد خفیف تا متوسط بوده و عارضه شدید یا جدی تاکنون گزارش نشده است :

۱. درد در محل تزریق

۲.  احساس گرما و قرمز شدن پوست در محل تزریق

۳. سفتی (اندوراسیون)، یا افزایش اندازه (افزایش حجم) محل تزریق

۴. تب

۵. بیحالی عمومی


منبع فصلنامه علمی فرهنگی سلامت در حوادث و بلایا، شماره پنجم، دانشگاه علوم پزشکی کرمان 

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.https://s21.picofile.com/file/8442961984/%D9%86%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%87_%D8%A8%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%A7_%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86_%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B0.pdf.html


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد